Roślinami w RZS!

   Reumatoidalne zapalenie stawów (RZS) jest chorobą autoimmunologiczną i zapalną, co oznacza, że ​​układ odpornościowy atakuje zdrowe komórki w organizmie, powodując stan zapalny w dotkniętych częściach ciała. RZS atakuje głównie stawy. Wiele osób tak naprawdę nie wie, że cierpi na RZS, co może skutkować zrzucaniem winy na prowadzony tryb życia. Czy można pomóc sobie i zminimalizować ból wywołany tą chorobą? Czy dieta roślinna ma jakikolwiek wpływ? Rozwiejemy wszelkie wątpliwości w dzisiejszym artykule.
   Na szczęście jest wiele publikacji naukowych wykazujących korzystny wpływ diety roślinnej w RZS. Zmiany żywieniowe mogą odgrywać istotną rolę w procesie autoimmunologicznym, a uszkodzona bariera jelitowa może umożliwić dostanie się składników pokarmowych lub mikroorganizmów do krwiobiegu, wywołując stan zapalny. Ponadto nadmierna masa ciała może wpływać na nasilenie choroby. Dowody sugerują, że zmiany w diecie mogą odgrywać ważną rolę w leczeniu i remisji RZS. Kilka badań wykazało poprawę objawów RZS przy diecie wykluczającej produkty pochodzenia zwierzęcego. Badania wykazały również, że błonnik pokarmowy znajdujący się w tych produktach roślinnych może poprawić skład bakterii jelitowych i zwiększyć ich różnorodność u pacjentów z RZS, zmniejszając w ten sposób stan zapalny i ból stawów. Dieta wegańska pomogła złagodzić objawy, eliminując wiele pokarmów odzwierzęcych. Osoby poddane badaniom zauważyły zmniejszenie objawów choroby oraz spadek masy ciała, co pozytywnie przyczyniło się do zmniejszenia odczuwanych stanów zapalnych.
   U niektórych osób z RZS przestrzeganie diety roślinnej może przyczynić się do:

  • złagodzenia bólu stawów
  • zmniejszenia obrzęku stawów
  • zmniejszenia sztywności porannej
  • zwiększenia energii i dobrego samopoczucia.
  • przywracania zakresu ruchu
  • ułatwienia czynności życia codziennego
  • poprawy ogólnej jakości życia
  • zmniejszenia czynników ryzyka chorób przewlekłych

   Jakie interwencje żywieniowe należy wprowadzić?
   Badania sugerują, że spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego i zawartego w nich białka nasila stan zapalny. Należy unikać dużych ilości soli, cukru i alkoholu. Trzy główne kwasy tłuszczowe omega-3: kwas alfa-linolenowy (ALA), kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA) mają działanie przeciwzapalne, więc warto rozważyć ich wyższe spożycie lub suplementację. Ograniczenie lub wykluczenie żywności wysokoprzetworzonej też będzie miało wpływ na regres objawów. Warzywa, owoce, rośliny strączkowe i produkty pełnoziarniste również wpływają pozytywnie na złagodzenie objawów.

“Żadna choroba, którą można leczyć dietą, nie powinna być leczona innymi środkami” - na sam koniec słowa filozofa Majmonidesa. Pamiętajmy, że dietą nie pozbędziemy się choroby, ale wesprze ona w drodze do remisji objawów i będzie czynnikiem uzupełniającym leczenie.

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies . Zaktualizowaliśmy naszą politykę przetwarzania danych osobowych (RODO). Więcej o samym RODO dowiesz się tutaj.