Zanik miesiączki u weganek

Zanik miesiączki u kobiet jest często spotykanym zjawiskiem. Już u młodych dziewczyn mogą pojawić się takie problemy. Głównym czynnikiem pod kątem dietetycznym jest zbyt niska podaż energii w diecie. W dzisiejszym artykule spróbujemy przybliżyć temat i rozwiejemy wątpliwość, czy dieta wegańska wpływa na zanik miesiączki.

Zanim przejdziemy do meritum należy wspomnieć, że problemy z miesiączkowaniem może stwierdzić lekarz ginekolog. Dietetyk jest odpowiedzialny za dostosowanie odpowiedniej diety, podaży energii, ilości żelaza w diecie i innych składników, które pozytywnie wpłyną na pojawiające się miesiączki. Dietetyk nie ingeruje, dlaczego u danej kobiety zanika miesiączka tylko opiera się na analizie i badaniach przeprowadzonych przez lekarza ginekologa i opracowaniu strategii żywieniowej.

Dlatego odpowiedzmy sobie na (dietetyczne) pytanie- dlaczego zanika u niektórych kobiet miesiączka?

Aktywność Fizyczna
Przede wszystkim chodzi nam o nadmierną aktywność fizyczną, sporty sylwetkowe oraz sporty wytrzymałościowe. Niemniej zanik miesiączki może dotknąć każdą kobietę niezależnie, jak ciężki sport wykonuje. W świecie nauki powstało określenie- TRIADA SPORTSMENEK. Jest to zespół objawów, który obejmuje niską dostępność energii, zaburzenia miesiączkowania, a w szczególności wtórny brak miesiączki oraz niską gęstość mineralną kości, która może prowadzić do osteoporozy. Nierzadko stwierdzane są też zaburzenia odżywiania. Sportsmenki są narażone na ogromne straty żelaza w swoim organizmie, co może skutkować zanikiem miesiączki. Odpowiednia podaż energii w diecie w stosunku do zwiększonej aktywności fizycznej również będzie miała znaczenie. Należy w tym przypadku współpracować z dietetykiem sportowym, który ustali strategię żywieniową nie narażając na straty składników odżywczych.
Problem ten dotyczy także młodych, dorastających dziewcząt, które są aktywnie fizycznie, jednocześnie spożywając zbyt małą ilość energii. Zwiększenie podaży kalorii oraz dostosowanie treningów do swoich możliwości będzie kluczowe. Rozwijający się organizm jest szczególnie narażony na niedobory pokarmowe.

Podaż energii w diecie
Wzrastająca liczba dowodów naukowych potwierdza znaczący wpływ prawidłowego postępowania żywieniowego na przebieg leczenia oraz profilaktykę zaburzeń miesiączkowania. Głównym czynnikiem determinującym rozwój tych zaburzeń oraz zaburzeń kostnych jest niska dostępność energii, dlatego podaż kalorii odpowiednia do zapotrzebowania jest niezbędnym elementem postępowania terapeutycznego. Równie istotne jest pokrycie zapotrzebowania na witaminy i składniki mineralne, zwłaszcza wapń, witaminę D i żelazo, co wiąże się z doborem odpowiednich produktów żywnościowych, a często także suplementacją. W diecie szczególną uwagę należy zwrócić na ilość i częstotliwość spożywanych posiłków, wzbogacenie jadłospisu w produkty o wysokiej gęstości energetycznej oraz wybieranie produktów z mniejszą zawartością błonnika. Zindywidualizowana interwencja żywieniowa jest niezmiernie ważnym elementem uniknięcia, jak i leczenia.

Zbilansowana dieta
Brakuje badań na większej liczbie populacji, by stwierdzić, czy dieta wegańska wpływa niekorzystnie na menstruację. Natomiast nie brakuje badań na mniejszej liczbie kobiet, które wskazują na widoczne różnice między tymi dwiema grupami. Zauważa się przy diecie tradycyjnej spożycie większej ilości nasyconych kwasów tłuszczowych, kofeiny, alkoholu, białka i cholesterolu. Natomiast osoby na diecie wegańskiej zgłaszały większe spożycie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika, witamin z grupy B. Nasuwa się jeden wniosek, że spożycie określonych składników odżywczych może wpływać na regularność miesiączek. W przypadku zaniku miesiączki jak i innych schorzeń kluczem będzie zbilansowana dieta pod kątem podaży energii, białka oraz składników tj. dostateczna ilość żelaza, na którego zminimalizowanie podatne są kobiety podczas miesiączki czy wysiłków fizycznych. W ciągu ostatnich lat kilka badań sugerowało istnienie związku między dietami wegańskimi a zaburzeniami miesiączkowania.  Pomimo istnienia pewnych dowodów na możliwy związek między dietą wegetariańską a zaburzeniami miesiączkowania, nadal nie jest jasne, czy związek ten wynika wyłącznie z diety wegetariańskiej, czy też z ogólnie nieodpowiedniego odżywiania ze zmniejszoną podażą energii i białka w diecie. Potrzeba więcej dobrze kontrolowanych badań, aby naprawdę wyjaśnić to powiązanie. Wiemy jednak, że nie rodzaj diety, a stopień jej zbilansowania jest najważniejszy i kluczowy.

Wiele osób przechodząc na dietę wegańską ogranicza ilość spożywanych kalorii, co może być związane z początkowymi problemami w wyborze odpowiednich produktów. Jednak nie dieta roślinna jest odpowiedzialna za zanik miesiączki, a wcześniej wspomniana niewystarczająca ilość spożywanej energii. Dlatego rozpoczynając swoją przygodę z dietą roślinną, lub gdy na diecie roślinnej jesteśmy już dłuższy czas, a zaburzenia miesiączkowania nadal występują – warto skonsultować się z dietetykiem, by sprawdzić, czego może brakować w naszym jadłospisie.

 

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies . Zaktualizowaliśmy naszą politykę przetwarzania danych osobowych (RODO). Więcej o samym RODO dowiesz się tutaj.