Dieta roślinna a zaburzenia nastroju?

 

Publikacja pochodząca z 2020 roku miała na celu przegląd baz danych (PubMed, PsycINFO, CINAHL Plus, Medline i Cochrane Library) w celu zbadania związku pomiędzy dietą wegetariańską (w tym wegańską), a zaburzeniami w zdrowiu psychicznym. Głównymi badanymi zaburzeniami i chorobami były depresja, zaburzenia lękowe oraz inne zaburzenia psychiczne.

Przeanalizowano 18 badań, obejmujących w sumie ponad 160 tysięcy osób z różnych regionów geograficznych. Większość badań wykazała, że osoby będące na diecie roślinnej wykazywały się gorszym stanem zdrowia psychicznego.

 Już sam autor publikacji zaznacza, że badania różniły się znacząco pod względem rygoru metodologicznego i interpretacji autorów, co uniemożliwia postawienia ostatecznej tezy.

 

Dlaczego takie publikacje należy weryfikować?

Publikacja nie posiada informacji na temat zastosowanej metodologii.

 Powinniśmy pamiętać, że dieta odgrywa bardzo ważną rolę w profilaktyce i jest nieodłącznym elementem wsparcia leczenia depresji i innych chorób oraz zaburzeń psychicznych.

 Do zaburzeń nastroju mogą przyczyniać się niedobory pokarmowe, związane ze składnikami odżywczymi, które są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Należą do nich między innymi żelazo, kwasy omega-3, witamina D, magnez, czy też witaminy z grupy B.

 

Jak należy to oceniać?

Każda dieta, niezależnie od tego czy zawiera ona w swoim jadłospisie mięso, produkty pochodzenia zwierzęcego, czy też jest to dieta wegańska – może być niedoborowa.

 Kluczowym elementem jest odpowiedni dobór składników żywieniowych i bilansowanie jadłospisu.

 Ponieważ w publikacji brak jest danych metodologicznych, możemy założyć, że żadna z osób badanych nie była pod opieką dietetyka, a pomiar zdrowia psychicznego mógł być także niemiarodajny.

 Magnez oraz witaminy z grupy B nie są składnikami niedoborowymi na diecie roślinnej, jednak należy pamiętać o prawidłowym zbilansowaniu jadłospisu w żelazo, kwasy omega-3 oraz witaminę D (zgodnie z obowiązującymi normami, niezależnie od diety jest to witamina wymagająca suplementacji, ze względu na niedobory u 90% populacji polskiej).

 

Podsumowując, to nie rodzaj stosowanej diety przyczynia się do niedoborów pokarmowych, mogących prowadzić do zaburzeń w funkcjonowaniu układu nerwowego, a dobór składników odżywczych.

 

Pamiętajmy, że wg stanowiska ADA (American Dietetic Association) "odpowiednio zaplanowane diety wegetariańskie, w tym diety ściśle wegetariańskie, czyli wegańskie, są zdrowe, spełniają zapotrzebowanie żywieniowe i mogą zapewniać korzyści zdrowotne przy zapobieganiu i leczeniu niektórych chorób. Dobrze zaplanowane diety wegetariańskie są odpowiednie dla osób na wszystkich etapach życia, włącznie z okresem ciąży i laktacji, niemowlęctwa, dzieciństwa, dojrzewania, oraz dla sportowców.”

 

Publikacja: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32308009/

Odniesienia w tekście: Jarosz M., Normy żywienia dla populacji polskiej - nowelizacja, IŻŻ, 2012.

 

dietetyk Natalia Gołyska, koordynatorka kampanii Viva Zdrowie.

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies . Zaktualizowaliśmy naszą politykę przetwarzania danych osobowych (RODO). Więcej o samym RODO dowiesz się tutaj.