Parówki roślinne. Czy warto po nie sięgać? Porównanie i analiza składów parówek roślinnych i mięsnych

Wiele osób kojarzy dzieciństwo z parówkami. Jest to produkt, który dla dziecka jest łatwy do zjedzenia, a dla rodzica łatwy do podania. W dużej mierze stąd ich popularność. Czy słusznie? Dużo można na ten temat mówić, ale parówki, jak każdy produkt, są lepsze i gorsze. Dziś porównamy składy dwóch popularnych wersji mięsnych i bezmięsnych, zaczynając od tych pierwszych.

Morliny Berlinki

Skład: mięso wieprzowe (71%), woda, sól, E 1420 - skrobia modyfikowana, białko sojowe, przyprawy, E 451, E 452 - stabilizatory, glukoza, E 621 - wzmacniacz smaku, E 407 - substancja żelująca, białko kolagenowe wieprzowe, ekstrakty przypraw, E 301 - przeciwutleniacz, E 250 - substancja konserwująca.

wartości odżywcze w 100 gramach:

252 kcal

białko: 13 g

tłuszcze: 21 g (8,2 g kwasy tłuszczowe nasycone)

węglowodany: 2,7 g

Berlinki to chyba najbardziej znane parówki. Ich skład prezentuje się raczej średnio. Zaledwie 71% mięsa w tego typu produkcie to mało. Oczywiście, na rynku są dostępne również gorsze opcje. Do tego sól na trzecim miejscu i cukier (glukoza). Dalej są wypełniacze i wzmacniacze smaku. Nie jest to najlepszy wybór.

Sokołów Sokoliki

Skład : mięso z kurcząt 83%, woda, mięso cielęce 4% skrobia ziemniaczana, sól, białko z kurcząt, białka mleka (łącznie z laktozą), hydrolizowane, białko słonecznika, przyprawy (w tym: papryka, pieprz, imbir), glukoza, cukier, przeciwutleniacz: kwas L-askorbinowy (witamina C), ekstrakty, przypraw, aromaty, regulator kwasowości: octany sodu,substancja konserwująca: azotyn sodu

wartości odżywcze w 100 gramach:

186 kcal

białko: 15,5 g

tłuszcze: 13 g (4 g kwasy tłuszczowe nasycone)

węglowodany: 1,7 g

Sokoliki to parówki z dość dobrym składem. Łącznie 87% mięsa. Również znajduje się tutaj glukoza i osobno cukier, jednak ostatecznie w 100g węglowodanów jest mniej niż w Berlinkach. Poprzez użycie mięsa drobiowego i cielęcego ten produkt ma dużo niższą zawartość tłuszczy, w tym nasyconych kwasów tłuszczowych (aż o połowę!). To bardzo ważna informacja. Nadmiar nasyconych kwasów tłuszczowych w diecie może prowadzić m.in. do miżadżycy. Te parówki to dość dobra opcja.

 

Przejdźmy do dwóch popularnych opcji bezmięsnych.

Polsoja Parówki sojowe śniadaniowe

Skład: woda, białko sojowe (11%), olej rzepakowy, białko pszenne, skrobia, aromaty (soja), ekstrakty przypraw, sól, substancja zagęszczająca: karagen, błonnik cytrusowy

wartości odżywcze w 100 gramach:

194 kcal

białko: 18g

tłuszcze: 12g (1g kwasy tłuszczowe nasycone)

węglowodany: 3,8g

Parówki znane każdej osobie na diecie roślinnej. Wydaje mi się, że to pierwszy zamiennik mięsa na jaki wegetarianin może trafić. Jak wygląda skład? Wbrew pozorom- nie jest najgorszy. Patrząc na wartości odżywcze mamy więcej białka niż mięsna konkurencja, mniej tłuszczu, szczególnie nasyconych kwasów tłuszczowych. Z kolei więcej jest tutaj węglowodanów. Kalorycznie te parówki znajdują się między Berlinkami i Sokolikami.

Bezmięsny Bezmięsne Parówki

Składniki: woda, białko pszenne, olej rzepakowy, płatki drożdżowe nieaktywne, soja, sól kłodawska, maltodekstryna, przyprawy naturalne, błonniki (bambusowy, grochowy, babki jajowatej), glukoza, aromaty (w tym aromat dymu wędzarniczego), esktrakty przypraw, karboksymetyloceluloza, skrobia (ryżowa, ziemniaczana). Może zawierać sezam, gorczycę i seler. Produkt wędzony drewnem dębowym.

wartości odżywcze w 100 gramach:

226 kcal

białko: 26 g

tłuszcze: 9,5 g (1g kwasy tłuszczowe nasycone)

węglowodany: 6,8 g

 

Ostatnie parówki pochodzą od firmy Bezmięsny. Tutaj mamy produkt, którego głównym składnikiem jest białko pszenne, a nie soja- w porównaniu do poprzednika. Skład wydaje się być dłuższy, jednak znajdziemy tu informacje jakie przyprawy i substancje zostały dodane. Polsoja jest dość oszczędna w tych informacjach. Za to wartości odżywcze tych parówek są zaskakujące- zawierają, aż 26 gramów! To dużo więcej niż wszyscy konkurenci. Najmniej tłuszczy ze wszystkich i najwięcej węglowodanów.

Jak się okazuje - wartości odżywcze parówek bezmięsnych są porównywalne do mięsnych, a nawet wypadają korzystniej, szczególnie pod względem nasyconych kwasów tłuszczowych i… białka. Niestety, nadal jest to produkt wysokoprzetworzony i nie powinien stanowić podstawy diety. Okazjonalnie- niewątpliwie dostarczy sporą ilość białka. Osoby z nadciśnieniem szczególnie powinny uważać na tego typu produkty ze względu na wysoką zawartość soli.

 

Autorka: https://www.karolinaszynaka.pl/ 

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies . Zaktualizowaliśmy naszą politykę przetwarzania danych osobowych (RODO). Więcej o samym RODO dowiesz się tutaj.