Dieta ketogeniczna - czy warto ją stosować? Założenia, wady i zalety.

Dieta ketogeniczna jest ostatnio bardzo modna. Wizja jedzenia tłustych, często mięsnych, potraw- kusi. Szczególnie mężczyźni z chęcią zaczynają stosować ten sposób żywienia. Na czym on dokładnie polega?

Dieta ketogeniczna polega na bardzo dużym ograniczeniu węglowodanów (zazwyczaj rozkład makroskładników wygląda następująco: 70% tłuszcze, 20% białka, 10% węglowodany. W zwyczajowej diecie: 30% tłuszcze, 20% białko, 50% węglowodany). W standardowej diecie węglowodany stanowią około 50% energii i są jej podstawowym źródłem. Poprzez ich drastyczne zmniejszenie, zapasy glikogenu wątrobowego i mięśniowego kurczą się. Niewystarczająca podaż węglowodanów prowadzi do glukoneogenezy i ketogenezy. Ketoza, w tym wypadku, jest stanem pożądanym. Polega ona na zmianie źródła energii, z glukozy (węglowodany), na ciała ketonowe.

Jak wygląda dieta ketogeniczna?

Dieta ta opiera się na dużej ilości białka. Najczęściej pochodzącego z mięsa, ryb, owoców morza, jaj. Podstawowym elementem tego sposobu żywienia jest również nabiał. W diecie tej pojawiają się również orzechy oraz tłuszcze (zarówno zwierzęce, jak i roślinne). Dozwolone są niskowęglowodanowe warzywa takie jak szpinak, jarmuż, sałata, pieczarki.

Dieta ketogeniczna jest trudna do stosowania w przypadku wegetarian i wegan. Strączki, które w przypadku diet bezmięsnych, stanowią źródło białka- dostarczają również sporo węglowodanów.

Zalety diety ketogenicznej:

  • Hamuje apetyt. Duże spożycie tłuszczy może korzystnie wpłynąć na apetyt. W efekcie, może być pomocna w redukcji macy ciała. Jednak sama dieta keto nie wystarczy, przede wszystkim- deficyt kaloryczny.
  • Smakowitość. W przypadku wielu osób, taka dieta gwarantuje jedzenie tego, co lubią. Ten argument dotyczy głównie mężczyzn, którzy z chęcią jedzą tego typu potrawy.
  • Terapia padaczki lekoopornej. Dieta ketogenna jest wykorzystywana w leczeniu padaczki. Musi być stosowana pod stałą kontrola lekarza i dietetyka.

Wady diety ketogenicznej:

  • Trudna w utrzymaniu przez dłuższy czas. Dieta ketogenna, przez wykluczenie wielu grup produktów, jest dietą bardzo monotonną. Na początku jedzenie tłustych mięs wydaje się atrakcyjne. Brak takich produktów jak owoce, pieczywo, ziemniaki, ryż itd. szybko daje się odczuć.
  • Trudna w zbilansowaniu. Często przy tym sposobie żywienia królują nasycone kwasy tłuszczowe, czyli te, które prowadzą do in. miażdżycy oraz chorób sercowo-naczyniowych. Wykluczenie sporej ilości warzyw i owoców może prowadzić do niedoborów mikroelementów.
  • Jeśli ktoś chce stosować tę dietę, musi liczyć się z dodatkowymi kosztami. W codziennym jadłospisie powinny znaleźć się m.in. ryby, orzechy, awokado, oliwa. Warto również wprowadzić suplementację, aby nie doprowadzić do niedoborów mikroskładników.

Podsumowując, jest to sposób żywienia, który wymaga odpowiedniej wiedzy. Jedzenie tłustych mięs, serów czy kilkunastu jaj tygodniowo nie wpłynie pozytywnie na lipidogram. Taki sposób żywienia może zwiększać ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Dieta ketogeniczna nie jest lepszą dietą redukcyjną, niż tradycyjny rozkład makroskładników. To co może pomagać w redukcji, to zmniejszenie apetytu spowodowane wysokim spożyciem tłuszczy. Nadal jednak obowiązuje deficyt kaloryczny, bez niego nie będzie redukcji. Tak restrykcyjne diety powinny być wprowadzane wyłącznie pod kontrolą specjalisty, który zadba o maksymalną odżywczość diety i wprowadzi niezbędną suplementację.

 

Autorka: https://www.karolinaszynaka.pl/

 

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies . Zaktualizowaliśmy naszą politykę przetwarzania danych osobowych (RODO). Więcej o samym RODO dowiesz się tutaj.