Roślinne zamienniki mięsa: czy warto wprowadzić je do jadłospisu?

Ostatnimi czasy dostępność roślinnych zamienników mięs jest coraz większa, a ich popularność wzrasta. Czy takie produkty powinny stanowić codzienny element diety roślinnej? Czy faktycznie możemy mówić o “zamienniku mięsa” w kontekście wartości odżywczych, czy tylko o zamienniku SMAKU mięsa?

Pojawienie się produktów roślinnych mających zastąpić mięso na rynku pokazuje, że zainteresowanie tego typu produktami rośnie. Konsumenci wybierają takie produkty często z ciekawości, z chęci przygotowania tradycyjnych potraw w wersji roślinnej czy ze względów zdrowotnych. Każdy powód jest ważny i istotny. W dzisiejszym artykule, pośrednio, skupimy się na tych aspektach zdrowotnych i omówimy najpopularniejsze na rynku zamienniki mięsa (Beyond Burger, Nextlevel, Dobra Kaloria) oraz nowości (GoPlant i Nielone).

Beyond Burger

Skład: Woda, białko grochu (16%), olej rzepakowy, olej kokosowy, białko ryżowe, aromat, stabilizator (metyloceluloza), skrobia ziemniaczana, ekstrakt jabłkowy, barwnik (burak czerwony), maltodekstryna, ekstrakt z granatu, sól, chlorek potasu, skoncentrowany sok cytrynowy, ocet kukurydziany, sproszkowana marchew, emulgator: lecytyna (ze słonecznika).

Wartości odżywcze w 100 g:

  • Wartość Energetyczna - 252 kcal
  • Tłuszcz - 19 g
  • z tego kwasy tłuszczowe nasycone - 5.6 g
  • Węglowodany - 3.5 g
  • w tym cukry - 0.0 g
  • Białko - 17 g

Skład tego produktu jest stosunkowo długi i znajdziemy tu składniki wysoko przetworzone, ale nie powinno to być niczym zaskakującym. Mimo powszechnie panującej opinii, z fasoli nie uzyskamy smaku imitującego mięso. To co mnie bardzo zaskoczyło przy tej propozycji to problem z odnalezieniem składu oraz wartości odżywczej. Na każdej stronie znajdowały się inne informacje. Ta powyżej pochodzi ze strony beyondburger.pl. Jeśli chodzi o wartości odżywcze, na plus jest dość wysoka zawartość białka. Niestety minusem jest spory udział tłuszczów, w tym tłuszczów nasyconych (z oleju kokosowego). Jest to jeden z dwóch produktów nie zawierających pszenicy.

Mielone Nextlevel

Skład: Woda, pieczarki marynowane (pieczarki, woda, sól, kwas cytrynowy, kwas askorbinowy), tłuszcz kokosowy, białko grochu 9%, białko pszenne 7,4%, olej rzepakowy, białko sojowe 3,8%, mąka sojowa, przyprawy, metyloceluloza, sól, aromaty, skrobia z grochu, ekstrakt z drożdży, błonnik bambusowy, koncentrat z buraka ćwikłowego, substancje konserwujące: (sorbinian potasu, octan sodu), aromat dymu wędzarniczego

Wartości odżywcze w 100 g:

  • Wartość Energetyczna - 229 kcal
  • Tłuszcz - 14,5 g
  • z tego kwasy tłuszczowe nasycone - 9,2 g
  • Węglowodany - 4,8 g
  • w tym cukry - 2,1 g
  • Białko - 17,9 g

W tym produkcie również znajdziemy składniki wysokoprzetworzone. Do wyprodukowania tego “mielonego” użyto trzech rodzajów białka (pszennego, z grochu, z soi) co w efekcie dało ciut więcej białka niż u poprzednika. To co rzuca się w oczy to dużo niższa zawartość tłuszczów ogółem, jednak wyższa kwasów tłuszczowych nasyconych. Reszta wartości odżywczych jest porównywalna z poprzednikiem.

Burger Dobra Kaloria

Skład: woda, kiełki słonecznika, teksturowane białko pszenicy (białko pszenne, mąka pszenna), olej rzepakowy, gluten pszenny, mąka amarantusowa, teksturowane białko grochu (białko grochu, mąka grochowa), ekstrakt z cebuli, ekstrakt drożdżowy, czosnek suszony, cebula suszona, sól kłodowska, pieprz czarny

Wartości odżywcze w 100 g:

  • Wartość Energetyczna - 338 kcal
  • Tłuszcz - 22 g
  • z tego kwasy tłuszczowe nasycone - 2,4 g
  • Węglowodany - 5,8 g
  • w tym cukry - 3 g
  • Białko - 27 g

Polski producent zamienników mięsa, łatwo dostępny i z krótszym składem niż zagraniczni konkurenci. Tutaj również znajdują się składniki wysoko przetworzone, jednak jest ich znacznie mniej. W tym produkcie zawartość białka jest najwyższa i wynosi aż 27g w 100g. Również jest to produkt o najwyższej kaloryczności oraz najwyższej zawartości tłuszczu, jednak o dość niskim udziale kwasów tłuszczowych nasyconych.

Nielone

Skład: woda, odtłuszczona mąka sojowa (niemodyfikowana genetycznie), olej kokosowy, sok z buraka, skrobia ziemniaczana, guma ksantanowa, guma arabska, sól, przyprawy, diglicynian żelaza (żelazo), aromaty wegańskie

Wartości odżywcze w 100 g:

  • Wartość Energetyczna - 221 kcal
  • Tłuszcz - 11,1 g
  • z tego kwasy tłuszczowe nasycone - 8,5 g
  • Węglowodany - 16,1 g
  • w tym cukry - 3,7 g
  • Białko - 11,8 g

Pierwsza z rynkowych nowości - Nielone. Dość krótki skład, jednak głównie składniki wysokoprzetworzone. Druga z propozycji, która nie zawiera pszenicy. Patrząc na wartości odżywcze, trudno jest w przypadku tego produktu mówić o zamienniku mięsa. Zawartość białka poniżej 12g i duża (w porównaniu do mięsa oraz konkurencji) ilość węglowodanów. Na plus jest wzbogacenie produktu w żelazo.

Zamiast wołowiny GoPlant

Skład:  woda, białko roślinne (soja, gluten pszenny), oleje roślinne (kokosowy, słonecznikowy), błonnik (pszenica, babka jajowata), zagęszczacz - metyloceluloza, sproszkowany burak, sól, przyprawy, skrobia pszenna, ekstrakt słodu jęczmiennego, żelazo (fumeran żelaza), witamina B12

Wartości odżywcze w 100 g:

  • Wartość Energetyczna - 228 kcal
  • Tłuszcz - 15,6 g
  • Węglowodany - 5,6 g
  • w tym cukry - 0,7 g
  • Białko - 12,8 g

I ostatni produkt, czyli “Zamiast wołowiny”. Produkt, który również ciężko nazwać zamiennikiem mięsa ze względu na jego wartość odżywczą i małą ilość białka. Na plus jest wzbogacenie składu o żelazo i witaminę B12. Jednak tutaj, jak i w przypadku konkurencji, mamy składniki wysokoprzetworzone.

Podsumowując, z przedstawionych produktów najlepiej wypada Burger Dobra Kaloria. W przypadku tego produktu możemy faktycznie mówić o zamienniku mięsa, jeśli skupimy się na zawartości białka. Wszystkie te produkty zaliczają się do żywności wysokoprzetworzonej, jednak nie jest to zaskoczeniem. Jako dietetyk, nie będę namawiać do spożywania takich produktów w codziennej diecie, jednak jest to bardzo dobra alternatywa “od czasu do czasu”- nawet jeśli sięgniesz po produkt, który nie będzie “zamiennikiem” z tej listy. Nic się nie stanie jeśli zjesz czasem produkt bardziej przetworzony, jeśli Twoja codzienna dieta jest zdrowa. Przez cały artykuł nie wspomniałam o kwestii smakowej i jej nie poruszę, jest to sprawa bardzo indywidualna i nie na niej chciałam się skupić. Pamiętaj, że dieta roślinna nie powinna być oparta na zamiennikach. Takie produkty w większości będą produktami wysoko przetworzonymi ale podkreślam, nie ma nic złego we włączeniu roślinnych zamienników mięsa jako urozmaicenia codziennej, zdrowej i nieprzetworzonej diety.

 

Autorka: https://www.karolinaszynaka.pl/

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies . Zaktualizowaliśmy naszą politykę przetwarzania danych osobowych (RODO). Więcej o samym RODO dowiesz się tutaj.