Badania potwierdzają: dieta roślinna może wydłużyć życie

Tłumaczenie artykułu: https://tiny.pl/tdz4f

***

Wszyscy wiemy, że dieta jest istotna. Pytanie brzmi: jak bardzo?

Badanie z 2017 roku obejmowało 188 krajów na świecie i oceniało wpływ 79 różnych czynników na współczynnik umieralności i niepełnosprawności.[1] To ogromne przedsięwzięcie ufundował Bill Gates i stanowi ono jedną z najdokładniejszych opublikowanych analiz współczynników ryzyka. Badanie wykazało, że zagrożenia wynikające z diety były główną przyczyną śmierci i niepełnosprawności! Odkryto, że nieodpowiednia dieta stała się powodem 11,3 miliona zgonów. Stanowi wobec tego większe zagrożenie niż nadciśnienie, zanieczyszczenie środowiska, wysoki poziom cukru we krwi, wysoki poziom cholesterolu, a także inne czynniki wynikające ze stylu życia, niezwiązane z dietą (np. palenie tytoniu, nadwaga, nadużywanie alkoholu, brak aktywności fizycznej). Bardzo podobne badanie, przeprowadzone na podstawie danych z samych Stanów Zjednoczonych, wykazało podobne wyniki: dieta ponownie okazała się najpoważniejszym zagrożeniem, przyczyniającym się do śmierci bądź niepełnosprawności. Nieodpowiednią dietę wskazano jako powód 26% wszystkich zgonów w USA![2]

W porządku, dieta jest ważna, ale który aspekt jest najważniejszy? Trudno się w tym zorientować!

Dużo osób tak ma! W zasadach odżywiania niełatwo jest się zorientować. Jednym z powodów jest to, że większość badań polega na pytaniu ludzi, co jedzą. Ten sposób jest bardzo niedokładny, ponieważ nie każdy dokładnie pamięta co je, albo nie chce się do tego przyznać. Ponadto wiele badań nie skupia się na długoterminowym wpływie diety na nasze zdrowie, który często różni się od krótkoterminowego, jako że ludzie z czasem zmieniają swoje nawyki żywieniowe. Kolejnym powodem, dlaczego odżywianie jest tak złożoną dziedziną jest porównywanie jednych produktów spożywczych do drugich. W medycynie można zastosować placebo, jednakże w diecie trzeba szukać porównywalnych produktów. Dlatego też jedno badanie może twierdzić, że jabłka są zdrowe w porównaniu z chipsami, a inne może wskazywać na to, że jabłka nie są tak zdrowe jak jagody!

W związku z tym dietetycy szukają wspólnego mianownika w wielu wiarygodnych badaniach przeprowadzanych przez różne grupy badawcze na całym świecie.

Dlaczego nisko przetworzona dieta roślinna?

Oprócz wspomnianych wyżej badań, ciekawe informacje na temat nawyków żywieniowych, które umożliwiają długie życie w zdrowiu, można znaleźć w artykule w „Journal of Nutrition”. Trzy wyniki dietetyczne, które powiązano z niższą śmiertelnością, łączyło duże spożycie owoców, warzyw, pełnych ziaren zbóż i roślin strączkowych, oraz niewielkie spożycie czerwonego i przetworzonego mięsa. Artykuł podsumowano stwierdzeniem, że wszelkie nawyki żywieniowe, które obniżają ryzyko śmierci z powodu chorób serca, raka czy innej choroby są „zbudowane na fundamencie diety bogatej w produkty roślinne (pełne ziarna zbóż, różne owoce i warzywa, orzechy i rośliny strączkowe), co potwierdzają liczne badania naukowe”.[3]

Dieta składająca się z jak najmniejszej ilości przetworzonych produktów, a głównie z roślin, pozytywnie wpływa na stan zdrowia i przeciwdziała chorobom.

W kolejnym artykule, opartym na badaniach przeprowadzonych w Hiszpanii, stwierdzono, iż nawet wśród osób, które spożywają mięso, ryby, jajka i nabiał, zwiększenie ilości produktów roślinnych w diecie przeciwdziała przedwczesnej śmieci.[4] Jednocześnie ci sami autorzy piszą, że na podstawie innych badań „zaobserwowano, iż wegetariańskie nawyki żywieniowe wiążą się z obniżonym ryzykiem przewlekłych chorób zwyrodnieniowych, podczas gdy diety bogate w produkty pochodzenia zwierzęcego, a ubogie w produkty roślinne (nazywane najczęściej dietami zachodnimi) łączą się z wyższym ryzykiem”.

W publikacji naukowej, której współautorem jest Dr David Katz, dyrektor i założyciel Yale-Griffin Prevention Research Center oraz True Health Initiative, stwierdzono, iż „dieta składająca się z naturalnych, jak najmniej przetworzonych produktów, głównie roślin, definitywnie wiąże się z promocją zdrowia i zapobieganiem chorobom”. [5]

World Cancer Research Fund i American Institute for Cancer Research opublikowały osiem wytycznych w 2007 roku. Jedna z nich brzmi: „Spożywaj głównie produkty pochodzenia roślinnego”. Inna to: „Ogranicz spożycie czerwonego mięsa i unikaj przetworzonego mięsa”. [6]

Są na świecie miejsca, w których zaskakująco wysoki odsetek społeczeństwa żyje w sposób zdrowy i aktywny aż do 100 roku życia, a nawet i dłużej. Te regiony nazywane są Niebieskimi Strefami i obejmują niektóre części Ameryki Północnej (Loma Linda w Kalifornii), Ameryki Południowej (Nicoya w Kostaryce), Europy (Sardynia we Włoszech oraz Ikaria w Grecji) oraz Azji (Okinawa w Japonii). Chociaż te obszary są porozrzucane po całym świecie i pod wieloma względami różnią się od siebie, niektóre charakterystyczne cechy stylu życia mają wspólne, w tym dietę roślinną. Na przykład, tradycyjna dieta na wyspie Okinawa składa się w 96% z roślin! [7] Niemniej jednak jej mieszkańcy nie są najbardziej długowieczną populacją na świecie. Ten zaszczyt przypada kalifornijskim Adwentystom Dnia Siódmego, a dokładniej tym Adwentystom, którzy są wegetarianami. [8]

Jak już wspomniano, zagadnienia związane z odżywianiem nie należą do łatwych. Z tego względu zamiast polegać na pojedynczych badaniach, należy szukać wspólnego mianownika w wielu publikacjach naukowych, zwłaszcza tych, które skupiają się długoterminowo na większych grupach badanych osób. Znamienne jest to, że wiele badań konsekwentnie dowodzi, iż zdrowe odżywianie, szczególnie naturalną dietę roślinną, zapewnia długie życie w zdrowiu oraz minimalizuje ryzyko chorób.

 

 

 

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies . Zaktualizowaliśmy naszą politykę przetwarzania danych osobowych (RODO). Więcej o samym RODO dowiesz się tutaj.