Cukier szkodzi cerze. Prawda czy mit?

Wokół kwestii spożywania cukru i jego wpływu na cerę toczy się ostatnio żywa dyskusja. Jedni uważają, że powinniśmy go unikać, inni twierdzą, że nie ma to wpływu na problemy z cerą. Jak więc to wygląda w świetle najnowszych badań?

Warto zacząć od tego, że należy rozróżnić cukry proste i cukry złożone. Te drugie są jak najbardziej zalecane w codziennej diecie, są dobrym źródłem energii, stopniowo uwalniają cząsteczki cukru do krwioobiegu, nie powodując dużych i gwałtownych wyrzutów insuliny, dają natomiast poczucie sytości.

Jeśli chodzi o cukry proste WHO zaleca, aby stanowiły nie więcej niż 10% kalorii, a coraz więcej specjalistów opowiada się za tym, żeby ograniczyć tę ilość nawet do 5%. Dlaczego?

  1. Reakcja zapalna

Najnowsze doniesienia opisują cukry proste jako czynniki wyzwalające proces zapalny w organizmie. Kiedy zjadamy posiłek bogaty w cukry proste jak np. słodycze czy biały chleb, nadmiar cząsteczek cukru łączy się we krwi z białkami, tworząc produkty zwane końcowymi produktami zaawansowanej glikacji (AGEs), które są cząsteczkami obcymi dla organizmu i wywołują reakcję zapalną. Komórki uczestniczące w tej reakcji uwalniają wiele mediatorów, które szkodliwie wpływają nie tylko na cerę ale i na resztę organizmu, przyczyniając się m.in. do rozwoju miażdżycy, chorób serca, nowotworów, chorób zapalnych jelit.

  1. Zmarszczki

Opisana wyżej reakcja zapalna i jej produkty powodują aktywację enzymów, które rozkładają elastynę i kolagen- białka, które nadają skórze elastyczność. Tym samym skóra staje się obwisła i powstają zmarszczki.

  1. Insulinooporność

Nadmierne spożycie cukrów prostych przyczynia się do rozwoju otyłości, co pociąga za sobą insulinooporność i w konsekwencji cukrzycę typu 2. Insulinooporność może powodować hirsutyzm- nadmierny porost włosów oraz pojawienie się ciemnych plam na szyi i w miejscach zgięć i bruzd na skórze.

  1. Trądzik

Podwyższony poziom insuliny, który obserwujemy w przypadku częstego spożywania dużych ilości cukrów prostych, a zwłaszcza jako konsekwencję insulinooporności, prowadzi do wzrostu stężenia insulinopodobnego czynnika wzrostu 1 (IGF-1). Ten nasila produkcję androgenów, a oba te czynniki razem powodują proliferację keratynocytów (komórek nabłonka) oraz zwiększoną produkcję łoju. W taki sposób tworzy się trądzik. Liczne badania wykazały korelację między wysokim spożyciem cukru, a nasileniem trądziku.

  1. Nasilenie reakacji alergicznych

Podobnie jak inne dolegliwości związane z wysokim spożyciem cukrów prostych, tak i nasilone reakcje alergiczne spowodowane są trwającą reakcją zapalną organizmu i w konsekwencji osłabioną odpornością.

W takiej sytuacji organizm ma mniejsze zdolności zwalczania nawet słabych alergenów.

Jak więc dbać o zdrową, gładką cerę?

  • Zamiast słodyczy i przetworzonej żywności wybieraj owoce i warzywa, zwłaszcza te bogate w antyoksydanty jak np. jagody, maliny, borówki, truskawki, żurawina.
  • Dbaj o odpowiednią ilość snu. W przeciwnym razie organizm uwalnia kortyzol- hormon stresu.
  • Spożywaj regularne, zbilansowane posiłki- w ten sposób unikniesz wahań stężenia cukru we krwi i gwałtownych wyrzutów insuliny.
  • Wybieraj żywność z niskim indeksem glikemicznym – warzywa, owoce cytrusowe, gruszki, śliwki, truskawki, chleb razowy, orzechy, słonecznik, ryż, kasze gryczaną, jęczmienną, makarony al dente, otręby, warzywa strączkowe, grzyby.
  • Używaj kremu z filtrem do twarzy, kiedy planujesz przebywać dłużej na słońcu.
  • Zadbaj o odpowiednią ilość witamin B1 i B6- pomagają one zahamować AGEs. Znajdziesz je m.in. w brązowym ryżu, zielonych warzywach, pomarańczach, otrębach.
  • Spożywaj nienasycone kwasy tłuszczowe. Ich dobre źródła to oleje roślinne, orzechy, pestki dyni, słonecznika, awokado.

 

 

 

Bibliografia:

https://www.totaldermatology.com/why-sugar-is-bad-for-your-skin-from-acne-to-wrinkles/

https://www.healthline.com/nutrition/sugar-and-inflammation#section4

https://greenblender.com/smoothies/6473/how-sugar-affects-skin

https://thatsugarmovement.com/sugar-and-acne/

https://stackedskincare.com/blogs/news/how-sugar-affects-your-skin/

 

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies . Zaktualizowaliśmy naszą politykę przetwarzania danych osobowych (RODO). Więcej o samym RODO dowiesz się tutaj.