Dlaczego warto jeść maliny nie tylko w wakacje

Maliny to jedne z najbardziej lubianych letnich owoców sezonowych. Kojarzą nam się z  najpopularniejsza ich odmianą, która składa się ze zbitych czerwonych pestek rosnących na krzewach. Jednak na świecie istnieje około 720 gatunków malin, z których 100 gatunków rośnie na terenie Europy.  Warto zaznaczyć, iż Polska jest pierwszym producentem malin w Europie i trzecim na świecie.

Maliny to owoce znane od czasów starożytnej Grecji, a ich właściwości zdrowotne wykorzystywane były już przez Hipokratesa.  Istnieją dowody z czasów starożytnych wskazujące działanie przeciwzapalne, przeciwbiegunkowe i ściągające. Pomimo upływu lat  owoc ten nadal cieszy się polarnością głównie ze względu na walory smakowe oraz wartości odżywcze.

Maliny to przede wszystkim bogactwo witamin takich jak C, E, B6 czy B2. Ze składników mineralnych znajdziemy w nich spore ilości potasu, wapnia, magnezu, cynku, miedzi i żelaza. W 100 g malin znajdują się tylko 52 kalorie oraz 6,5 g błonnika pokarmowego.   W ich składzie znajdziemy również kwasy organiczne, pektyny, cukry oraz liczne związki polifenolowe, głównie dzięki którym maliny zawdzięczają swoje prozdrowotne właściwości.

Elagotaniny, antocyjany, flawonoidy i kwasy fenolowe to główne związki czynne w owocach malin.  Dzięki wysokiemu potencjałowi antyoksydacyjnemu korzystnie wpływają na organizm człowieka poprzez wspomaganie naturalnego systemu ochraniającego komórki przed działaniem wolnych rodników.

W badaniach in vitro wykazano działanie przeciwzapalne związków występujących w owocach malin. Ponadto istnieje przypuszczenie, iż spożycie malin może hamować reumatoidalne zapalenie stawów, jednak wymaga to dalszych badań potwierdzających wpływ związków aktywnie czynnych na zmiany zapalne w RZS.

Owoce z rodzaju Rubus wykazują również silne działanie bakteriobójcze. Stosunkowo wysoką wrażliwością na składniki ekstraktu z owoców maliny charakteryzowały się bakterie takie jak  Staphylococcus aureus, Salmonela enterica, Bacillus cereus oraz Streptoococcous epidermidis.

Wiele badań naukowych dowodzi właściwości antynowotworowych malin, w tym w szczególności maliny właściwej i czarnej, poprzez oddziaływanie antymutagenne oraz hamowanie procesu namnażania komórek nowotworowych na każdym jego etapie. Badania naukowe potwierdzają działanie przeciwnowotworowe malin w przypadku nowotworów przełyku, jelita grubego i jamy ustnej.

Maliny wpływają na obniżanie ciśnienia krwi dzięki zawartości kwasu elagowego, wpływającego także na zapobieganie chorobom sercowo-naczyniowym. Ponadto owoce te są zalecane cukrzykom ze względu na niski indeks glikemiczny  i zdolność obniżania glukozy we krwi po posiłku. Maliny znajdują zastosowanie również w leczeniu otyłości ze względu na występujący w nich keton malinowy, wpływający na redukcję masy ciała. Ponadto wspomagają zwalczanie gorączki i biegunki.

Na koniec warto wspomnieć, iż osobom uczulonym na salicylany nie będą polecane ze względu na dużą ich zawartość.

 

 

Bibliografia:

  1. Krauze- Baranowska.M. i wsp.: Owoce maliny właściwej i maliny zachodniej źródłem substancji biologicznie aktywnych. Borgis - Postępy Fitoterapii 1/2014, s. 32-39.
  2. Gryszczyńska.B. i wsp.: Aktywność przeciwutleniająca wybranych owoców jagodowych. Borgis - Postępy Fitoterapii 4/2011, s. 265-274.
  3. Ahn-Jarvis JH, Riedl KM, Schwartz SJ, Clinton SK, Vodovotz Y.: Characterization of black raspberry functional food products for cancer prevention human clinical trials. J Agric Food Chem. 2014 May 7;62(18):3997-4006. doi: 10.1021/jf404566p. Epub 2013 Dec 27.
  4. Junnan Gu, Jennifer H. Ahn-Jarvis, Kenneth M. Riedl, Steven J. Schwartz, Steven K. Clinton, and Yael Vodovotz: Characterization of Black Raspberry Functional Food Products for Cancer Prevention Human Clinical Trials. J Agric Food Chem. 2014 May 7; 62(18): 3997–4006.

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies . Zaktualizowaliśmy naszą politykę przetwarzania danych osobowych (RODO). Więcej o samym RODO dowiesz się tutaj.