Rzodkiewka: co kryje w sobie niepozorna nowalijka?

Rzodkiewka (Raphanus sativus L.) to warzywo z rodziny kapustowatych spożywane niemal na całym świecie. Najczęściej kojarzy nam się z czerwonym korzeniem jadalnym z białym  środkiem. Jednakże istnieje wiele jej odmian o różnych kształtach, wielkościach i kolorach, od  białej, żółtej, zielonej, fioletowej do nawet czarnej. Z względu na wiele prozdrowotnych właściwości, rzodkiewki były obecne w diecie ludzi już w starożytności.  Spożywane zazwyczaj w postaci surowej, dodawane do sałatek lub kanapek. Na Bliskim Wschodzie popularne jest picie soku z rzodkiewek. Można zarówno na świeżo, w formie wytrawnej, ale również na słodko i na kwaśno.

Właściwości odżywcze rzodkiewki

Rzodkiewka to warzywo niskokaloryczne. Zjadając 100 g rzodkiewki dostarczamy sobie tylko 16 kcal. W tej porcji znajduje się 0,68 g białka, 3,40 g węglowodanów (w tym cukrów- 1,86g),  0,10 g tłuszczów i 1,6 g błonnika.  Rzodkiewka jest dobrym źródłem witamin, zwłaszcza witaminy C, oraz  składników mineralnych.  Bogata jest również w wiele fitozwiązków takich jak: flawonoidy (w tym zeaksantyna i luteina), antocyjany, izotiocyjaniny oraz  glukozynolany.

Witaminy w 100 g surowej  rzodkiewki

Składniki mineralne w 100 g surowej  rzodkiewki

Witamina C- 14,8 mg

Żelazo- 0,34 mg

Tiamina- 0,012 mg

Wapń- 25 mg

Niacyna- 0,254 mg

Magnez -10 mg

Kwas foliowy- 25µ

Fosfor- 20 mg

Witamina A- 7 IU

Potas-  233 mg

Witamina B6- 0,071 mg

Cynk- 0,28 mg

Witamina K- 1,3 µ

Sód- 39 mg

 

Wpływ na zdrowie

Rzodkiewka jest warzywem szczególnie polecanym cukrzykom.  Wiele badań wskazuje, że korzeń rzodkiewki poprawia oporność na insulinę oraz zwiększa wychwyt glukozy. Liście rzodkiewki zaś zmniejszają absorbcje glukozy w jelitach.

Niektóre badania naukowe wykazują, iż dzięki obecności bioaktywnych związków, rzodkiewka indukuje apoptozę  w komórkach rakowych jelita grubego. Za gorzkawy smak rzodkiewki odpowiedzialnych jest kilka związków produkowanych przez roślinę,  m.in.: miozynazy, które zdają się wykazywać działanie przeciwnowotworowe.  Istnieją również inne doniesienie naukowe sugerujące właściwości przeciwnowotworowe rzodkiewek, zwłaszcza w przypadku nowotworów piersi i płuc, jednakże konieczne są dalsze badania potwierdzające tą zależność.

Rzodkiewka jest polecana również osobom odchudzającym się ze względu na niską kaloryczność, niski indeks glikemiczny oraz wysoką zawartość błonnika zapewniającego uczucie sytości, a także osobom z nadciśnieniem tętniczym ze względu  na dużą zawartość potasu. Związki siarki obecne  w rzodkiewce korzystnie wpływają na poprawę stanu skóry, włosów i paznokci.

 

 

BIBLIOGRAFIA

  1. Banihani S.A., Radish (Raphanus sativus) and Diabetes, „Nutrients” 2017, 14, 9(9), 1014. doi:10.3390/nu9091014

2.Beevi SS, Mangamoori LN, Subathra M, Edula JR. Hexane extract of Raphanus sativus L. roots inhibits cell proliferation and induces apoptosis in human cancer cells by modulating genes related to apoptotic pathway. Plant Foods Hum Nutr. 2010 Sep;65(3):200-9

  1. . Beevi SS, Mangamoori LN, Gowda BB, Polyphenolics profile and antioxidant properties of Raphanus sativus L. Nat Prod Res. 2012;26(6):557-63
  2. USDA National Nutrient Database

 

 


 

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies . Zaktualizowaliśmy naszą politykę przetwarzania danych osobowych (RODO). Więcej o samym RODO dowiesz się tutaj.