Czy cukier powoduje cukrzycę?

Ostatni film What the Health poruszył kwestię, czy aby na pewno to cukier i inne węglowodany powodują cukrzycę. Z racji tego, iż przy cukrzycy poziom cukru we krwi jest wysoki, utarło się, że spożywanie cukru w jakiś sposób wpływa na rozwój choroby. American Diabetes Association i Diabetes UK określiły to stwierdzenie jako „mit”, podobnie Joslin Diabetes Center, które napisało, że „Cukrzycy nie powoduje spożywanie zbyt dużej ilości cukru”. Ta i inne organizacje pracują, by edukować ludzi w zakresie przyczyn cukrzycy oraz roli, jaką w cukrzycy odgrywa jedzenie.

Cukrzyca typu 1 to choroba autoimmunologiczna. Cukrzyca typu 2 – najbardziej powszechna odmiana tej choroby – jest spowodowana insulinoopornością i niewydolnością trzustki. Cukier może w cukrzycy odgrywać rolę podżegacza, ale pomysł, że „spożywanie cukru powoduje cukrzycę” jest daleko idącym uproszczeniem i przeszkadza w działaniach mających na celu pomoc ludziom w zrozumieniu faktycznych przyczyn choroby oraz sposób na ochronienie siebie i swojej rodziny. Oto co powinno się wiedzieć.

Cukier to paliwo dla organizmu

Ludzki organizm napędzany jest przez cukier prosty - glukozę. Tak jak benzyna napędza twoje auto, glukoza napędza twoje mięśnie, mózg i resztę organizmu. Glukoza pochodzi z owoców i z produktów skrobiowych, takich jak ziarna, fasola i ziemniaki. Twój organizm może ją też wyprodukować, jeśli zajdzie taka potrzeba. Bez niej byśmy zginęli.

Cukrzyca oznacza, że chory ma wyższe niż normalnie stężenie glukozy we krwi. Występuje w trzech odmianach:

  • ·        cukrzyca typu 1 spowodowana jest niszczeniem komórek trzustki produkujących insulinę, głównie przez proces autoimmunologiczny. Wyzwalacze tego procesu są w dalszym ciągu badane, mogą zawierać proteiny białka, wirusy i inne czynniki.
  • ·       cukrzyca typu 2 zazwyczaj zaczyna się od insulinooporności. To znaczy, że komórki w organizmie odpierają starania insuliny by eskortowała glukozę do komórek. Co powoduje insulinooporność? Wydaje się, że powodem jest gromadzenie się mikroskopijnych cząstek tłuszczu w komórkach mięśniowych i wątrobowych. Tłuszcz ten pochodzi głównie z diety – tłuszcz drobiowy, wołowy, z serów, ryb a nawet z warzyw. Podejmując próbę pokonania insulinooporności, trzustka produkuje więcej insuliny. Kiedy trzustka przestaje nadążać, rośnie poziom cukru we krwi. Kombinacja insulinooporności i niewydolności komórek trzustki prowadzi do cukrzycy typu 2.
  • ·         cukrzyca ciężarnych przypomina cukrzycę typu 2 i występuje podczas ciąży.

Co napędza epidemię cukrzycy?

W Japonii, Chinach i innych krajach azjatyckich przemianom z tradycyjnych, bogatych w węglowodany (np. opartych o ryż) diet w niskowęglowodanowe, zachodnie bazujące na mięsie, produktach mlecznych i smażonych posiłkach towarzyszyło znaczne rozpowszechnienie cukrzycy. Podobnie w Stanach, oparta o mięso dieta powiązana jest ze zwiększonym występowaniem cukrzycy. W pewnym badaniu zdrowia adwentystów, wszystkożerna dieta była wiązana z około 2-krotnie większym ryzykiem zachorowania na cukrzycę w porównaniu z dietą wykluczającą produkty zwierzęce.

W badaniach klinicznych, kiedy ludzie zmieniają dietę wszystkożerną na niskotłuszczową dietę wegańską, wyniki znacznie się poprawiają. Odkrycia z obserwacji i badań klinicznych odpowiadają wynikom spektroskopii rezonansu magnetycznego ukazując, że tłuszcz wewnątrz komórek prowadzi do insulinooporności, pierwszego kroku ku cukrzycy typu 2.

Cukier spada, cukrzyca rośnie

W ostatnich latach obwinianie cukru za problemy zdrowotne stało się modne. Od roku 1999 w Stanach Zjednoczonych spada konsumpcja cukru, kiedy woda butelkowana i napoje bez cukru zaczęły wypierać napoje gazowane. Jednocześnie stale wzrasta konsumpcja sera i tłustej żywności, podobnie jak częstość występowania cukrzycy. To sugeruje, że to coś innego niż cukier odpowiada za epidemię cukrzycy.

Mimo to cukier wciąż nie jest zdrowy

Zatem, nasz organizm napędza cukier – a dokładnie, glukoza. Co więcej, 1 gram cukru ma tylko 4 kalorie (znacznie mniej niż tłuszcze i oleje, które w gramie mają 9 kalorii), a kalorie zawarte w cukrze mogą być zużyte na potrzeby metaboliczne lub gromadzone jako glikogen. Czy w takim razie to oznacza, że cukry są nieszkodliwe?

Z pewnością nie. Mimo, że glukoza jest ważnym paliwem dla organizmu, nie ma fizycznej potrzeby spożywania cukrów dodanych. Dlatego, że cukier rozpuszcza się w napojach gazowanych i przekąskach łatwo jest spożywać jego zaskakująco duże ilości, przyczyniając się tym samym do zwiększania masy ciała. Z kolei większa masa ciała może doprowadzić do cukrzycy typu 2. Niektórzy zasugerowali również, że nadmiar spożytego cukru, zwłaszcza fruktozy, może w inny sposób przyczyniać się do cukrzycy.

Podczas wielu badań szukano związku między cukrem (zwłaszcza słodzonymi napojami) i cukrzycą. Wiele z nich nie znalazło istotnych powiązań, poza dodatkowymi kaloriami w cukrze, które prowadzą do przybierania na wadze. Na przykład Women’s Health Study, Atherosclerosis Risk in Communities Study, the Black Women’s Health Study i Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis nie znalazły żadnego istotnego powiązania między spożyciem cukru a ryzykiem zachorowania na cukrzycę. Niektóre badania wykazały różne wyniki, oczyszczając sacharozę, ale obciążając glukozę i fruktozę. Niektóre badania wykazały powiązanie między napojami słodzonymi, a cukrzycą, która utrzymywała się po uregulowaniu masy ciała.

Metaanaliza z 2015 roku podsumowała wyniki 17 grup, stwierdzając, że po uregulowaniu masy ciała, codzienne spożycie 250 ml napojów słodzonych mogłoby zwiększyć zachorowanie na cukrzycę o ok. 13%. Te obserwacje niekoniecznie wykazują przyczynę i skutek. Napojom gazowanym często towarzyszą cheeseburgery, nuggetsy z kurczaka i inne niezdrowe dania. Oznacza to, że spożycie napojów gazowanych może być oznaką stosowania diety opierającej się na fast food-ach i niezdrowym jedzeniu. A słodkie przekąski (takie jak ciasteczka, przekąski) są często bogate w tłuszcz; cukier przyciąga nas do tłustych kalorii ukrywających się w środku. Niektóre, ale nie wszystkie, obserwacje starały się kontrolować te niejednoznaczne zmienne. Autorzy metaanalizy zaakcentowali również, że dostrzegli znaczną stronniczość, sugerując, że interes publiczny mógł w tej kwestii doprowadzić badaczy do popierania badań wykazujących negatywne skutki spożywania cukru, zaniedbując tym samym opublikowanie danych, które cukier oczyszczają z zarzutów.

Geneza cukrzycy typu 2 tkwi w insulinooporności i niewydolności trzustki, a wina za obecnie panującą epidemię leży po stronie ogólnego sposobu żywienia opartego o mięso, produkty mleczne, tłuste i słodkie potrawy, a nie tylko w samym cukrze.

Podsumowanie

Cukrzyca jest poważną chorobą. Jej najczęstszą odmianą jest cukrzyca typu 2, która stała się epidemią na światową skalę, gdy rozprzestrzeniły się zachodnie nawyki żywieniowe. Znajomość jej przyczyn jest niezbędna do zrozumienia środków jej zwalczania. Dieta opierająca się o warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe oraz unikanie produktów pochodzenia zwierzęcego zapobiega cukrzycy i pomaga w kontrolowaniu jej, jeśli już została zdiagnozowana.

Idea, że „jedzenie cukru powoduje cukrzycę” jest niedokładna. Niemniej jednak, unikanie cukrów dodanych może pomóc, ale samo unikanie nie wystarczy. Zdrowo jest przejść na dietę w oparciu  produkty roślinne.

 

 Źródło: https://www.forksoverknives.com/sugar-cause-diabetes/#gs.vwQwTHI

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies . Zaktualizowaliśmy naszą politykę przetwarzania danych osobowych (RODO). Więcej o samym RODO dowiesz się tutaj.