Zdrowie mężczyzn

Dieta roślinna jest najzdrowszą opcją nie tylko dla niemowląt, dzieci, kobiet i osób starszych, ale także dla mężczyzn. W mięsie i nabiale nie ma żadnego magicznego składnika, który wpływałby korzystnie na ich zdrowie. Wręcz przeciwnie: tłuszcze nasycone, hormony wzrostu i związki chemiczne zawarte w produktach zwierzęcych mogą przyczyniać się do wielu problemów zdrowotnych. Oto 10 dobrych powodów, dla których mężczyźni powinni wybrać dietę roślinną:

1. Rak prostaty

Nowotwory gruczołu krokowego są na drugim miejscu na liście częstości występowania wśród mężczyzn w Polsce. Mężczyźni spożywający duże ilości czerwonego mięsa lub produktów mlecznych o wysokiej zawartości tłuszczu są bardziej narażeni na raka prostaty. Niskotłuszczowa dieta roślinna bogata w owoce i warzywa połączona z aktywnością fizyczną może pomóc spowolnić rozwój raka prostaty u mężczyzn, którzy już zmagają się z chorobą.

2. Impotencja

Błędne jest założenie, że mężczyźni muszą spożywać czerwone mięso, aby zachować sprawność seksualną. Żywność o wysokiej zawartości tłuszczów nasyconych i cholesterolu (produkty mięsne i nabiałowe), które powodują zatykanie tętnic doprowadzających krew do serca, może również zablokować przepływ krwi do innych istotnych narządów! Rip Esselstyn, strażak i weganin (syn uznanego kardiochirurga dr Caldwella Esselstyna), twierdzi: zwiastunem choroby serca są problemy z wydolnością seksualną. Dieta bogata w owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste, strączki, orzechy i nasiona chroni nas przed zatkaniem tętnic, chorobą serca i udarem oraz ogranicza ryzyko impotencji, która może być wczesnym ostrzeżeniem przed grożącą nam chorobą serca.

3. Płodność

Produkty mięsne i nabiałowe mogą mieć związek z zaburzeniami płodności. Stwierdzono, że w spermie mężczyzn spożywających głównie mięso i pełnotłusty nabiał jest mniej plemników i są one mniej ruchliwe, natomiast mężczyźni odżywiający się głównie owocami i warzywami (co oznacza dostarczanie organizmowi większej ilości witamin, kwasu foliowego i błonnika, a mniej białka i tłuszczów) mają lepszej jakości spermę o większej ruchliwości plemników.

4. Choroby serca

Choroby układu krążenia stanowią w Polsce najczęstszą przyczynę zgonów. Tylko w 2014 roku z ich powodu zmarło 376 tys. osób, z czego ok. ponad połowę stanowili mężczyźni. Istnieje wiele sposobów, aby zmniejszyć ryzyko choroby serca, na przykład: rzucenie palenia, regularna aktywność fizyczna i stosowanie odpowiedniej diety. Dzięki ograniczeniu mięsa i nabiału łatwiej będzie nam schudnąć, obniżyć poziom cholesterolu i ciśnienie krwi, uniknąć cukrzycy typu 2 lub zapanować nad nią, a nawet ograniczyć ryzyko wystąpienia choroby serca.

5. Otyłość

W Polsce z powodu nadwagi lub otyłości cierpi ponad 60% mężczyzn. Otyli mężczyźni są pięć razy bardziej narażeni na cukrzycę typu 2, trzy razy bardziej podatni na raka jelita grubego i ponad dwa i pół razy częściej cierpią na nadciśnienie – główny czynnik ryzyka dla choroby serca. Niskotłuszczowa dieta wegańska może pomóc nam schudnąć i utrzymać zdrową wagę. Jest również pomocna, jeżeli chodzi o poprawę poziomu tłuszczu we krwi, a cukrzykom będzie dzięki niej łatwiej kontrolować poziom cukru we krwi.

6. Depresja

Chociaż depresja częściej dotyka kobiet niż mężczyzn, wskaźnik samobójstw jest wyższy wśród mężczyzn. Powodem może być fakt, że mężczyźni mniej chętnie szukają pomocy. Badania wskazują, że weganie rzadziej skarżą się na stres i niepokój niż osoby spożywające mięso i nabiał, oraz że ograniczenie mięsa i nabiału może nieść za sobą znaczące korzyści pod względem samopoczucia psychicznego.

7. Trądzik

Kulturyści stosujący hormony steroidowe lub odżywki na bazie białka serwatkowego w celu przyspieszenia przyrostu mięśni są bardziej narażeni na trądzik. Hormony powodują, że skóra wydziela więcej sebum, co może prowadzić do zablokowania mieszków włosowych, których infekcja i zapalenie skutkują powstawaniem dużych wyprysków wypełnionych ropą. Ponieważ dwie trzecie sprzedawanego mleka krowiego pochodzi od krów będących w ciąży, u których poziom hormonów jest wysoki, unikanie nabiału może ograniczyć ryzyko wystąpienia trądziku.

8. Rak piersi u mężczyzn

Nie, nie ma tu błędu. Na raka piersi chorują również mężczyźni. Każdego roku diagnozuje się ok. 300 przypadków tej choroby u mężczyzn. Zapadalność na tę chorobę jest jak widać znacząco niższa niż w przypadku kobiet, jednak choroba wykrywana jest zazwyczaj już w zaawansowanym stadium, gdzie szanse na wyleczenie są niewielkie. Perspektywy dla mężczyzn chorych na raka piersi nie są więc tak optymistyczne, jak w przypadku kobiet, prawdopodobnie, dlatego że świadomość w tej kwestii jest mniejsza i zdiagnozowanie choroby może trwać dłużej. Liczne dowody wskazują na związek spożywania mięsa, mleka i sera z występowaniem raka piersi.

9. Rak jelita grubego

Grillowanie to typowo męskie zajęcie, a kiełbaski, steki i hot dogi są często mocno przypalone! Według Światowej Organizacji Zdrowia przetworzone produkty mięsne powodują raka jelita grubego, a prawdopodobnie winne jest również czerwone mięso. Nowotwory jelita grubego i odbytu stanowią trzecim najczęściej występującym rodzajem nowotworu wśród mężczyzn. W 2013 roku częstość występowania nowotworów złośliwych jelita grubego stanowiła u mężczyzn ok. 12%. Od roku 1980 roku nastąpił prawie 4-krotny wzrost liczby zachorowań. Może więc zamiast ulubionych mięsnych przysmaków, następnym razem na grilla wrzucić tofu, paprykę i pieczarki?

10. Sprawność fizyczna

Wbrew powszechnej opinii spożywanie mięśni (mięsa) nie pomaga w budowaniu mięśni. Zwiększenie masy mięśniowej następuje, gdy mięśnie są używane, a najlepszą dietą wspomagającą ich przyrost jest dobrze zbilansowana dieta wegańska oparta na produktach pełnoziarnistych. Zaletą tej diety jest fakt, że zapewnia nam ona same dobre składniki: węglowodany złożone, antyoksydanty i błonnik; a brak w niej tego, co nam nie służy: nasyconych tłuszczów zwierzęcych, białka zwierzęcego i cholesterolu, które są powiązane z chorobami serca, otyłością i niektórymi rodzajami raka. Dieta ta zawiera mnóstwo węglowodanów złożonych w postaci pełnoziarnistego pieczywa i makaronu oraz brązowego ryżu, które zapewniają powolne uwalniane energii i błonnik, co z kolei pomaga nam chronić serce i zdrowie jelit. Jest ona bogata w zwalczające choroby antyoksydanty, takie jak witaminy A, C i E, szczególnie ważne dla osób aktywnych fizycznie. Zapewnia nam ona również dobre źródła niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, które znajdują się w orzechach, nasionach, fasoli, awokado i olejach roślinnych, w tym kwasów omega-3 z oleju z siemienia lnianego, zwanego także olejem lnianym, orzechów włoskich i niektórych zielonych warzyw liściastych. Kwasy te pomagają nam zachować zdrowie serca. Taka dieta zaspokoi największy apetyt, a jednocześnie zapewni wszystkie składniki odżywcze, których potrzebuje nasze ciało, abyśmy mogli prowadzić aktywny tryb życia i rozbudowywać mięśnie.