Jak zachęcić dziecko do jedzenia warzyw?

1. Bądź dobrym przykładem

Zachowania żywieniowe dzieci często są odzwierciedleniem tego, jak jedzą ich rodzice. Najmłodsi uczą się określonych zachowań poprzez naśladowanie otoczenia, zatem jeśli mama i tata nie jedzą warzyw-mała szansa, że dziecko samo nabierze na nie ochoty. Posiłki spożywane w rodzinnym gronie są świetną okazją do uczenia go zdrowych nawyków. Dziecko widząc swoich rodziców czy rodzeństwo zachowujących się w określony sposób (na przykład nakładających sobie na talerz sałatkę) prawdopodobnie będzie chciało zrobić to samo.
2. Zaangażuj dziecko w przygotowanie posiłków
Dzieci chętniej spożywają posiłek jeśli wcześniej brały udział w jego przygotowaniu. Zabierz zatem swoją pociechę do sklepu i pozwól jej wybrać warzywa do obiadu. W domu zaangażuj dziecko w drobne czynności takie jak czyszczenie marchewek, mieszanie sosu, nakrywanie stołu, dzięki czemu poczują się ważne i będą bardziej entuzjastycznie nastawione do spożywania posiłku. Znakomitym pomysłem jest również prowadzenie własnego ogródka (choćby na parapecie) i zaangażowanie malucha w proces sadzenia i zbierania własnych warzyw. 
3. Wypróbuj "regułę jednego kęsa"  
To normalne, że dzieci często odmawiają spożycia potrawy jeśli widzą ją po raz pierwszy. Niektóre muszą spróbować nowego warzywa nawet 10 razy by je zaakceptować a czasem nawet więcej by je polubić. Nie warto więc zbyt szybko się zniechęcać! Zasada jednego kęsa polega na zachęcaniu dziecka do spożycia nawet symbolicznej porcji odrzuconej wcześniej potrawy za każdym razem gdy jest ona podana. W końcu, gdy smak przestanie być obcy, jest duża szansa że twoja pociecha go zaakceptuje.
4. Nie zmuszaj dziecka do kończenia  posiłku

Spróbowanie jednego kęsa to nie to samo, co zjedzenie całego posiłku do końca. Wielu rodziców sądzi, że zmuszenie dziecka do zjedzenia czegoś, czego nie lubi sprawi, że zmieni ono swoje upodobania. Niestety, efekt może być odwrotny do zamierzonego. Istnieje ryzyko, że karany w ten sposób maluch zacznie kojarzyć nielubianą żywność z negatywnymi emocjami, co skutecznie zniechęci go do spożywania jej w przyszłości. Pamiętajmy, że jedzenia ma wiązać się z przyjemnością a nie ze strachem.  Wymagaj jednego ugryzienia, ale nie zmuszaj dziecka do niczego więcej jeśli nie będzie chciało.

5. Przygotuj warzywa w formie przekąski

Dzieci uwielbiają małe porcje, które łatwo utrzymać w ręce. Możesz przygotować pokrojone w paski marchewki, ogórki, paprykę, cukinię. Dla uatrakcyjnienia smaku takiej przekąski, możesz podać je z humusem lub zdrowym dipem.

6. Podawaj warzywa jako przystawkę
Dobrym rozwiązaniem może być również serwowanie warzyw przed głównym posiłkiem. Warto także zadbać o ograniczenie (a najlepiej wyeliminowanie) niezdrowych przekąsek w menu dziecka. To sprawi, że chętniej wybierze coś zdrowego jeśli poczuje się głodne.
7. Oferuj różnorodne kolory żywności  
Maluchy uwielbiają ciekawie podane potrawy. Wybieraj zatem warzywa o różnych barwach, kształtach, teksturze. Im większe urozmaicenie tym większa szansa, że dziecko znajdzie coś, co zachęci je do spróbowania. Oprócz tego możesz ułożyć warzywa na talerzu w ciekawe wzory. Jeśli ukształtujesz je w serduszko lub buźkę, spodoba im się jeszcze bardziej. To kolejny sposób na zabawę.  
8. Pozwól dziecku wybierać

Dzieci lubią mieć poczucie, że same podejmują decyzję. Wykorzystaj to i daj im wybór. Podczas posiłku możesz spytać np.: „Wolisz brokuł czy marchewkę”?, dzięki czemu dziecko będzie miało większe poczucie kontroli nad tym, co pojawia się na jego talerzu.

9. Przemycaj warzywa do lubianych potraw

Możesz zaproponować swojemu dziecku na przykład muffinki z cukinii, ciasto marchewkowe, domową pizzę z dużą ilością warzyw, zapiekankę. Świetnym pomysłem na przemycenie pewnej ilości warzyw jest dodanie ich do smoothie wraz z owocami czy napojem roślinnym.

10. Bądź cierpliwy
Niektóre dzieci  trudniej przekonać niż inne i będą wymagać więcej wysiłku i cierpliwości. Ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że nawyki, które rozwijają się w młodym wieku, pozostaną z nimi w dorosłym życiu. Dlatego warto włożyć trochę pracy w tworzenie pozytywnych doświadczeń ze zdrową żywnością. Nadal dawaj dobry przykład, ucz poprzez zabawę, pozwól pomagać dziecku w kuchni, egzekwuj regułę jednego kęsa i rób wszystko, co możesz, aby w przyjemny sposób zachęcić je do jedzenia zdrowych potraw. Twoja wytrwałość się opłaci.
 
 
Bibliografia:
1.       http://raisingchildren.net.au/
2.       Sharps M., Robinson E.: Encouraging children to eat more fruit and vegetables: Health vs. descriptive social norm-based messages. Appetite. 2016;100:18-25

3.       Harton A., Florczak J., Myszkowska-Ryciak J. i wsp.: Spożycie warzyw i owoców przez dzieci w wieku przedszkolnym. Probl Hig Epidemiol 2015, 96(4): 732-736