10 wskazówek jak skutecznie schudnąć

Okres poświąteczny i nowy rok to dla wielu osób czas zmian i postanowień, także tych związanych z własną osobą – natomiast postanowieniem sztandarowym, które pojawia się chyba najczęściej, to: w nowym roku schudnę! Jest to jak najbardziej zrozumiałe, psychicznie łatwiej nastawić nam się do zmian od czegoś „nowego”, dlatego większość osób zaczynia diety i ćwiczenia od poniedziałku, od nowego miesiąca i tak dalej... Z tego też powodu siłownie w styczniu przeżywają prawdziwe oblężenie, a ludzie, pełni świeżej motywacji starają się wytrwać w swoich postanowieniach i zrobić wszystko, by tym razem się udało. Niestety, wraz z biegiem czasu zapał mija, a kilogramy przestają spadać w pożądanym tempie co dodatkowo odbiera siły i motywację. O czym warto więc pamiętać i czego się trzymać rozpoczynając tę (często niepierwszą) noworoczną dietę?

 

1.                 Określ realny cel.

Zastanów się, ile faktycznie chcesz zrzucić. Jeśli masz więcej balastu do pozbycia się, rozłóż cel na mniejsze, na przykład: „schudnę 3 kilogramy każdego miesiąca aż do wiosny” - łatwiej wtedy będzie ci kontrolować mniejsze sukcesy, a jednocześnie cel nie będzie się wydawał abstrakcyjny. Pamiętaj, że zdrowe odchudzanie to nie więcej niż 1-1,5 kg ubytku masy ciała na tydzień, a zatem około 4-5 kg w miesiącu, przy czym odchudzanie najszybciej postępuje na samym początku.

2.                 Nie zniechęcaj się.

Wiąże się to z ostatnim zdaniem poprzedniego punktu – efekty najłatwiej przychodzą z początku, dlatego czujemy się zmotywowani widząc szybkie efekty, jednak po paru tygodniach może wydawać się, że nie ma już progresu – to nie prawda. Nawet, jeśli nasz metabolizm zwolnił i kilogramy nie lecą już tak szybko, to trzymanie zdrowej diety przyniesie efekty również w dalszej perspektywie.

3.                 Nie narzucaj sobie zbyt wiele.

Proces wewnętrznej przemiany będzie wymagał pewnych wyrzeczeń -  nie będziesz mógł już w każdej chwili sięgać po słodycze, słone przekąski, alkohol, czy cokolwiek, co do tej pory stało na twojej drodze do smukłej sylwetki. Jednak nie warto oszukiwać się, że zrezygnujesz z tego na zawsze. Jeśli istnieje jakiś produkt, czy danie, które lubisz, a jedzenie go sprawia ci przyjemność – wyznacz sobie jeden dzień w tygodniu, kiedy będziesz mógł po to sięgnąć bez wyrzutów sumienia, najlepiej jednak, żeby był to konkretny dzień, na przykład niedziela.

4.                 Zdrowe, racjonalne odżywianie.

Podstawa – dieta odchudzająca bez zdrowego odżywiania nie ma sensu. To fakt, gubienie kilogramów to przede wszystkim deficyt kaloryczny, jednak proces ten będzie przebiegał o wiele sprawniej i łaskawiej dla naszego samopoczucia i wyglądu, jeśli będziemy swojemu organizmowi dostarczać odpowiedniej ilości witamin, minerałów, białek, tłuszczy i węglowodanów, których obecność gwarantuje sprawne przebieganie rozmaitych procesów w naszym ciele. Dzięki temu nie będziemy osłabieni i będziemy wyglądać zdrowo i promieniście. Dieta ma być też smaczna, nie musimy więc ograniczać się tylko do potraw gotowanych, czy gotowanych na parze, jednak pamiętajmy o odrzuceniu ze swojego menu potraw bardzo kalorycznych i przetworzonych (poza zaplanowanymi posiłkami raz w tygodniu). Odchudzanie będzie przebiegało dla nas tym łatwiej, im bardziej najedzeni będziemy się czuć w ciągu dnia, a im mniej kaloryczne pokarmy, tym pełniejszy żołądek bez wyrzutów sumienia: warto więc mieć zawsze pod ręką świeże owoce, warzywa ze zdrowymi dipami czy małą garść orzechów.

5.                 Zmień nawyki.

Odchudzanie nie oznacza określonego czasu katorżniczej diety po którym przychodzi powrót do dawnych, niezdrowych nawyków. Chcąc schudnąć raz, a dobrze, musisz przestawić swoje myślenie i zmienić styl jedzenia, nie o 180 stopni, ale tak, by znaleźć odpowiedni kompromis między tym, co dobre dla twojego ciała, a tym co lubisz, pamiętając o umiarze.

6.                 Aktywność fizyczna.

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać do tego, że aktywność fizyczna może zdziałać cuda. Znajdź zajęcie, które lubisz, i które sprawia ci przyjemność – bieganie, dojazd rowerem do pracy, joga, taniec, czy długie spacery – nie ma znaczenia co wybierzesz dla siebie, najważniejsze, by sprawiało ci to przyjemność i było wykonywane regularnie, przynajmniej pół godziny dziennie. Ruch to nie tylko zastrzyk endorfin i zdrowia, ale także dodatkowa okazja do spalenia kalorii, jeśli więc zmieni się w nawyk, pozytywne efekty dla sylwetki są gwarantowane.

7.                 Pij dużo wody.

Staraj się pić kilka szklanek wody dziennie w odstępach czasu. Jest to szczególnie ważne, jako iż woda jest głównym składnikiem naszego ciała i jej obecność jest niezbędna do zachodzenia wszelkich procesów w organizmie. Pamiętaj, że twoje zapotrzebowanie na płyny wzrasta wraz ze wzrostem aktywności fizycznej, dlatego po wysiłku nie zapomnij uzupełnić deficytu.

8.                 Zmień otoczenie.

Ciężko trzymać się nowych postanowień, jeśli zewsząd czyhają na nas pokusy. Usuń więc ze swojego najbliższego otoczenia niezdrowe przekąski (choć nie namawiam do zjedzenia ich wszystkich naraz), uprzedź wszystkich swoich krewnych i znajomych o swoich postanowieniach, będziesz mieć większą motywację, żeby trzymać się diety w ich towarzystwie. Może uda ci się namówić kogoś, by dołączył do ciebie w procesie odchudzania?

9.                 Kontroluj efekty.

Jeśli masz już wyznaczony cel – kontroluj też efekty. Po każdym tygodniu czy miesiącu rób sobie wewnętrzny rachunek sumienia lub porównuj obwody ciała – w ten sposób będziesz widzieć, czy wszystko idzie w dobrym kierunku i uda ci się zachować motywację widząc efekty. Jeśli jednak wyniki nie są zadowalające – nie załamuj się, sprawdź, być może narzucone cele są zbyt wygórowane. Dobrze jest prowadzić dzienniczek, by zapisywać swój jadłospis i stan samopoczucia.

10.            Podejdź do sprawy z pozytywnym nastawieniem.

Odchudzanie to nie tragedia – pamiętaj, by zachować dobry humor i nie załamywać się drobnymi porażkami. Zdrowy styl życia to nie kara, a klucz do świetnej sylwetki i dobrego zdrowia, warto więc podjąć wyzwanie już dzisiaj, ale przede wszystkim – z uśmiechem na ustach :)

 

 

 

[1] Gurbacka K., ALCHEMIA ODCHUDZANIA - Jak schudnąć raz na zawsze? © Copyright by Katarzyna Gurbacka Warszawa 2009, www.jakschudnac.com.pl

[2] Kaczmarek K., Van Laere K., KOMPULSYWNE OBJADANIE SIĘ,

ETOH Fundacja Rozwoju Profilaktyki, Edukacji i Terapii Problemów Alkoholowych, ISBN 978-83-64000-10-2

[3] Sasin A., Głodne emocje. Jak schudnąć mądrze, skutecznie i na zawsze, www.sensus.pl, ISBN: 978-83-246-2629-8

[4] Słomkowska A., DLACZEGO NIE MOGĘ SCHUDNĄĆ?, KURSY INTERNETOWE Z OPERONEM, https://kursy.operon.pl/